Til ildsjelene

Denne lille visen ble fremført for første gang i dag på Diakonhjemmet, i anledning en konferanse om hvordan kirken møter flyktninger. VID vitenskapelige høgskole og Kirkerådet stod bak konferansen, og mitt lille bidrag sammen med sanger og svigerinne Camilla Trøen Skeie, var å fremføre denne visen om noen av de menneskene som skaper liv på små og store steder.

Jeg vet at jeg bæres av mange
som sjelden vil stikke seg frem.
Det er ikke alltid de synes.
Her kommer en vise om dem.
De står på et kjøkken og baker.
De rigger til stoler og bord.
De stiller på fest og på dugnad,
og de driver klubber og kor.
                    *
Det er ikke sikkert du vet det,
men noen drar ut på besøk
til folk som kan trenge litt omsorg.
Slik skaper de liv i ditt strøk.
De steller i stand festivaler.
De står i en gjenbruksbutikk.
Der var de før dørene åpnet,
og de ble de siste som gikk.
                       *
De kunne ha gjort noe annet.
De kunne tenkt mer på seg selv.
De kunne ha spurt: Hvorfor går jeg
og gjør dette kveld etter kveld?
Men gjenbruksbutikkene lever
fordi noen gir av sin tid.
Og ensomme finner seg venner
fordi noen deler sitt liv.
                       *
Det er ikke alltid de synes.
De stikker seg sjelden langt frem.
Men kanskje, hvis du vet om noen
og plutselig ser en av dem,
så ber jeg deg pent om å sende
en hilsen, helt ydmykt, fra meg,
og da skal du si mens du smiler:
– Det finnes en vise om deg.
T/M: Sindre Skeie 2016

Noter til sangen

Legg igjen en kommentar

